Missie

Dit observatorium dient als een kennishub door inzichten te bieden over politieke microtargeting in Nederland. Met het observatorium willen wij meer transparantie brengen in de doorgaans ondoorzichtige online politieke campagne, in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Ook willen wij bijdragen aan inzichten over politieke microtargeting, met voorbeelden uit de praktijk maar ook met expertise en onderzoek. Wij benaderen het onderwerp empirisch met als doel een breder maatschappelijk, ethisch en juridisch debat te voeren. Ten slotte willen wij met dit observatorium een belangrijke bron zijn voor wetenschappers, journalisten en betrokken burgers.

Wij willen deze doelen bereiken met ons dashboard, dat inzicht biedt in alle politieke advertenties die beschikbaar zijn in de advertentiebibliotheken van de volgende platformen: Google (waaronder YouTube en Google Search), Facebook en Snapchat. Daarnaast gebruikt het dashboard gegevens van onze partner WhoTargetsMe. Ook delen wij wetenschappelijke studies en duiden wij, in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van maart, de online campagne op basis van de informatie in ons dashboard en monitoren wij andere andere initiatieven op het gebied van microtargeting.