Andere initiatieven

WhoTargetsMe gebruikt een browserextensie om politieke advertenties van Facebook te verzamelen. Bij het aanmelden geven gebruikers vrijwillig wat informatie op (bijvoorbeeld over hun politieke voorkeur). De extensie verzamelt (de metadata van) de advertentie, WTM vergelijkt de advertenties met hun lijsten van politieke adverteerders. Gebruikers ontvangen gepersonaliseerde gegevens over wie hen target, en op welke manier. Onderzoekers krijgen een gedetailleerder overzicht van wie met wie spreekt over wat.

WTM is actief in Europa, het Midden-Oosten, Noord- en Zuid-Amerika.

 

Algorithm Watch is een non-profit organisatie die zich richt op het evalueren en toelichten van algoritmische besluitvormingsprocessen met een maatschappelijke relevantie (bijvoorbeeld wanneer ze menselijk handelen voorschrijven of automatische beslissingen maken). Het platform verbindt deskundigen uit verschillende disciplines om algoritmische besluitvormingsprocessen en hun sociale impact te analyseren. Algorithm Watch helpt ook de kenmerken en effecten van algoritmische besluitvormingsprocessen uit te leggen aan een breder publiek.

Algorithm Watch is actief in Duitsland.

NYU Ad Observatory is gericht op het verbeteren van de transparantie van online politieke reclame, door tools te bouwen die data van politieke advertenties verzamelen en archiveren. Gebruikers installeren een browserextensie die data verwerkt over de manier waarop politieke advertenties hun publiek targeten en berichten promoten. In de database staat informatie over de politieke advertenties en tot wie ze gericht waren.

NYU Ad Observatory is actief in de Verenigde Staten.

Ad.watch verzamelt politieke advertenties op Facebook en Instagram van meer dan 300 politieke actoren in 39 landen. Gebruikers kunnen door de politieke advertenties bladeren, individueel of als datasets per categorie (bijvoorbeeld per land of politieke partij). Naast het visualiseren van gegevens besteedt ad.watch aandacht aan de manier waarop mensen getarget worden: interfaces visualiseren gegevens over targeting en traceren de tijdlijnen van advertenties.

Ad.watch is actief in 39 landen, waaronder India, de Verenigde Staten en Nederland.

ProPublica heeft verschillende projecten lopen waarin ze algoritmes, targeting en politieke advertenties transparanter maken.

Voor het project ‘What Facebook Knows About You’ kunnen gebruikers een browser extensie instellen die laat zien wat Facebook over hen weet. Gebruikers beoordelen de data op nauwkeurigheid en kunnen dit naar ProPublica sturen.

Een ander project is de ‘Political Ad Collector’, waarbij politieke advertenties die op Facebook verschijnen verzameld worden. Gebruikers installeren een browser extensie, en wanneer ze inloggen op Facebook zal de tool de weergegeven advertenties verzamelen. De tool raadt welke advertenties politiek zijn op basis van een algoritme van ProPublica. Door de tool kunnen gebruikers ook Facebook advertenties zien die niet gericht zijn op hun demografische groep, die ze anders niet zouden zien.

ProPublica is actief in de Verenigde Staten en Duitsland.

Illuminating is een interactieve database waarin de betaalde en onbetaalde advertenties van politieke kandidaten op Facebook, Twitter en Instagram te volgen zijn. Door data van de Facebook Ad Library te synthetiseren en helder te presenteren laat het project zien tot wie politici zich richten, hoe ze hen bereiken en hoeveel geld ze hiervoor uitgeven. Illuminating gebruikt data compilatie en visualisatie om advertenties te filteren op onderwerpen en laat zien welke advertenties het meest gezien worden per leeftijdsgroep, gender en locatie. Het project is vooral gericht op journalisten die verslag doen van politieke campagnes in de Verenigde Staten.

Illuminating is actief in de Verenigde Staten.

AdAnalyst analyseert advertenties op Facebook om gebruikers statistieken te laten zien over de advertenties en adverteerders die zich op hen richten. Gebruikers installeren een extensie in hun browser, de data wordt gepseudonimiseerd gebruikt voor onderzoek over targeting en advertenties. AdAnalyst laat gebruikers zien op basis van welke interesses Facebook hen target, welke adverteerders hen regelmatig targeten en ze krijgen een kalender te zien van alle advertenties die ze ontvangen hebben, en wie dezelfde advertenties te zien kreeg.

AdAnalyst is actief in Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.

CITAP Digital is een website met verschillende bronnen die analyseren hoe platforms, wetgeving en ethiek vorm geven aan de manier waarop campagnes communiceren met kiezers. De CITAP Digital onderzoeksgroep richt zich vooral op de inhoud die het publiek ziet, zoals politieke campagnes en mediakanalen, en analyseert de organisatie en het bestuur van technologieplatformen in de context van verkiezingspolitiek. In mei 2020 publiceerden ze een rapport over misinformatie op social media, waarin ze het beleid van verschillende platforms met elkaar vergelijken.

CITAP Digital is actief in de Verenigde Staten.

 

Het Wesleyan Media Project volgt en verzamelt alle uitgezonden advertenties van federale -en staatsverkiezingskandidaten, in het gehele medialandschap van de Verenigde Staten. Ze doen onderzoek naar de uitgaven, sponsoring en het volume van politieke reclame.

Op de lange termijn is het doel van het project om alle reclames per bron (bedrijf, belangengroep, partij, vakbond) te volgen in federale verkiezingscampagnes, waaronder de verkiezingen voor presidentiële nominatie en de algemene staatsverkiezingen.

Wesleyan Media Project is actief in de Verenigde Staten.

 

Inzicht.io is een website die inzicht geeft in de budgetten voor Facebook advertenties van verschillende politieke partijen in Vlaanderen. De data is afkomstig van de Facebook Ad Library, waarbij gekeken is naar de hoofdpagina’s en lijsttrekkers van de politieke partijen.

Inzicht.io is actief in België.

 

AdSpend 2020 is een website met informatie over de budgetten van politieke advertenties in de Verenigde Staten. Op de dashboards kunnen gebruikers inzien hoeveel geld politieke kandidaten investeren in advertenties, wat hun advertentie strategieën zijn en tot welk demografische publiek ze zich richten. AdSpend 2020 gebruikt het Facebook advertentie archief API om informatie van presidentiële kandidaten te exporteren. Deze informatie was van hun officiële verkiezingspagina’s gehaald. In de toekomst gaat AdSpend2020 ook informatie van Twitter’s Transparency Center en van Google’s Political Transparency Report gebruiken, en willen ze adverteerders onderzoeken die geen kandidaat zijn (bijvoorbeeld NGO’s).

AdSpend2020 is actief in de Verenigde Staten.

 

First Draft creëert digitale tools waarmee makers van content en publiek beter geïnformeerd kunnen worden over de informatie die ze online tegenkomen, om misleiding en desinformatie tegen te gaan. Voor de US 2020 verkiezingen hebben ze een dashboard waarin desinformatie weerlegt wordt en waarbij veel bekeken social media posts en advertenties van context voorzien worden.

First Draft is actief in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië.